Hvordan bruger politikerne sociale medier til dialogen med vælgere, bagland og journalister? Og hvordan sætter man som politiker en dagsorden i et flygtigt mediebillede?

Den 19. maj deltog jeg i Dansk Kommunikationsforenings gå-hjem-møde om politisk kommunikation. Sofie Carsten Nielsen og Radikale Venstres pressechef, Andreas Hemmeth samt Morten Messerschmidts rådgiver, Kristian Wederkinck holdt oplæg. Her er hovedpointerne.

► 10 pointer fra Kristian Wederkinck

Lige så snart det lå på Twitter, var det en nyhed. Siden har vi ikke lavet en pressemeddelelse.

  • Hvis du ikke kan skrive en pressemeddelelse på 140 tegn, så kan du lige så godt lade være. Journalisterne overvåger Twitter nøje.
  • Man kan ikke vinde et valg på Facebook og Twitter, men man kan styre det. Tricket er at få det til at leve videre. Få de andre medier til at få et tweet til at leve videre i fjernsynet, radioen og på netmedier.
  • Medier lever af annoncer, og klikgenerering er i fokus. Journalisterne ringer og siger, at de gerne vil skrive artiklen, hvis den postes på Morten Messerschmidts Facebook-side med knap 62.000 fans.
  • Under valgkampen: Ny opdatering på Facebook hver 4. eller 5. time. Hele tiden være top of mind. Meninger og politiske standpunkter er planlagt nøje. Og henvendelserne fra brugerne besvares gerne om natten.
  • Historier til journaliser bliver solgt på Facebook via Messenger. Mange historier bliver solgt solo, og hvis journalisten har set beskeden, men ikke svarer, er det videre til næste journalist.
  • Twitter bruges til overvågning af politiske sager og afprøvning af politiske budskaber. Hvordan reagerer modstanderne?
  • Politikerne har deres eget talerør via sociale medier. De kan uhindret lægge deres version af virkeligheden ud til folk.
  • Stil op til alt. Gem dig aldrig. Intet at skjule. Hvis man siger nej, begynder journalisterne først at jage.
  • Tempoet er højt. Der er hele tiden deadline for en journalist. Medierne og maskinen kører konstant, og politikerne er på arbejde 24/7.
  • Hvordan får medierne deres demokratiske rolle tilbage? Kildenetværk eksisterer ikke. Det går for stærkt i dag, og det er et problem i forhold til mediernes rolle som den fjerde statsmagt.

Det er svært at tage Christiansen (Mogensen & Christiansen, red.) alvorligt, når de udtaler sig om kriser, fordi de aldrig selv har været udsat for en krise på sociale medier

► 12 pointer fra Sofie Carsten Nielsen og Andreas Hemmeth

Nuancerne er der blevet utrolig lidt plads til. Og deraf kan man nok slutte, at det er blevet sværere at være Radikal

  • Kompleksiteten er ekstremt meget højere, end den har været før.
  • Det er et spørgsmål om tid, før politikerne får egne kanaler (igen) – tv-kanal, podcast etc.
  • Redaktionsretten er hos politikeren, der kan kommunikere uden et journalistisk filter, men med deres eget filter.
  • Der er efterspørgsel på historier, der er skåret til, så de giver kliks – og på den anden side er der politikerne, der selv kan styre det, fordi de er deres eget medie.
  • Det øverste lag af overskrifter viser ikke den reelle diskussion. Det reducerer folketingsarbejdet, der er blevet til clickbait politik.
  • Twitter er vejen ud til journalister. Og vejen til viden om verden udenfor Danmark via internationale nyhedssites etc.
  • Krav om mere ærlig og direkte kommunikation – og mindre plads til nuancer.
  • Vrid budskabet. Dagsordenen er flygtig, og konteksten ændrer sig konstant. Tænk igensalg af budskaber.
  • Man kan starte shitstorms på sociale medier, men flytter de folk fra parti til parti? Man skal kunne stå imod og turde sige undskyld.
  • Politisk kommunikation handler om at kunne identificere sig med grundlæggende værdier. Hvem er I? Hvad står I for? En klar fortælling. Hvis man svigter det, bliver man straffet.
  • Enkle sort/hvide budskaber går lige i maven. En udfordring i forhold til, at der er mindre fokus på at kommunikere løsninger.
  • Udvikling mod mere én til én kommunikation (Facebook Messenger, Snapchat etc.) frem for massekommunikation.

► Er du sulten efter mere viden om politisk kommunikation? Den 20. september 2016 holder Dansk Kommunikationsforening Topmøde: Politisk Kommunikation 2016 i København.